الملخص
يتناول البحث جانب السخرية و هي وسيلة كرت فونكت الرئيسة في روايتة "المذبح رقم خمسة". ويقدم البحث تعاريف للنوعين الرئيسين من السخرية كوسيلة أدبية و هما السخرية الدرامية والسخرية اللفظيةويشير مصطلح السخرية عموما إلى وسيلة لإدراك واقع مختلف عن الشكل المقنع. و يصحب وجود السخرية نوع من المزاح اللاذع. حيث يقدم الكاتب الساخر تعابير تتسم بالفتور وهو حقيقة متأجج المشاعر في الوقت ذاته. فيحاول التحلي بالموضوعية ليعطي القارى فرصة لتتبع مواضع السخرية في عمله الأدبي.ويركز فونكت في روايته هذه على جنون الإنسان في أوقات الحرب خصوصا. فيستخدم أساليب أدبية عديدة منها الوهم والخيال العلمي والهجاء وأهمها السخرية وذلك ليبين المخاوف والسخافات التي شاهدها شخصيا عندما كان أسير حرب في الحرب العالمية الثانية وخاصة واقعة قصف مدينة دريزدن. The research handles irony, which is Kurt Vonnegut’s main expedient to present his major theme in his novel Slaughterhouse- Five. It also presents the definitions of the two basic types of irony as a literary device: The Dramatic Irony and the Verbal Irony.The broad term, irony, refers to the recognition of a reality different from the masking appearance. Its presence is accompanied by a kind of black humour. The ironist introduces cool expressions at a time when his emotions seem to be really heated. He tries to be objective in order to give the reader an opportunity to detect the ironies. In this novel, Vonnegut focuses on the particularly human madness of war. He uses fantasy, science fiction, satire and importantly irony to examine the horrors and absurdities of what he has himself witnessed when he was a prisoner of war in World War Two (1945), especially the Allied bombing of Dresden.