Abstract
تحمل صورة الإسلام والمسلمين في اوربا صورة نمطية مشوهه ،واهم ملامح هذه الصورة النمطية صبغ الإسلام والمسلمين بصبغة التخلف والعنف والتطرف ، وتبنت وسائل الاعلام المرئية والمسموعة والصحف الغربية بشكل ملحوظ التشوية السافر ضد الإسلام والمسلمين بعملية منظمة ومخطط لها ، ما أدى الى تعميق الهوة بين المسلمين والاوربين، وحتى في الدول العلمانية ، فلم يكتب لهذه الدول النجاح في ان تكون علمانية تماما لما فيها من مشاعر معادية للمسلمين ، وعمليا لم يتسلم مسلم أي منصب وزاري او اداري مهم في هذه الدول لتعاطف المقترعين مع المرشحين المسيحيين . وقد تعززت ظاهرة العداء والعنصرية ضد العرب والمسلمين في اوربا في ضوء تراجع الاوضاع الاقتصادية فيها ، فمشكلة الجاليات المسلمة هي مشكلة ثقافية وحضارية وسياسية ، وهناك مشكلة اخرى في العنصرية ضد المسلمين على الرغم من ان الدين الإسلامي يأتي في المرتبة الثانية بعد الديانة المسيحية في اوربا الاان معظم دول اوربا لاتعترف بوضع الجاليات المسلمة رسميا ويترتب على ذلك ضياع الكثير من الحقوق المدنية والدينية للجاليات المسلمة . وبالتالي فان شعور الجاليات المسلمة بالحصار والمواجهة يدفعها الى اتخاذ ردود افعال دفاعية وكذلك تعزيز صلتها بهويتها والحرص على الاعتزاز المغالي بها وشعورها بالتفوق كتعويض عن تهميشها على المستوى السياسي . ويمكن تصنيف الجاليات المسلمة في الغرب الى ثلاث فئات وهي المستوعبين والمندمجين والمتمردين . ولكن تعترض هؤلاء اشكالية الاندماج في المجتمعات التي هاجروا اليها ، فالاندماج يفضي ترك المسلمين لمفردات شخصيتهم التي قوامها المسلكية الحياتية التي رسمت ابعادها الثقافية الإسلامية وهذا الهم لم يؤرق المسلمين فحسب بل كذلك حكومات الدول الاوربية التي توجد الجاليات المسلمة على أراضيها . فضلا عن مواجهة الجاليات المسلمة الى العديد من المشكلات في المجتمعات الغربية وتختلف التحديات التي يواجهها المسلمين من بلد اوربي الى أخر منها مشكلة الحجاب وعدم الاعتراف بالدين الإسلامي والذوبان في المجتمعات غير الإسلامية والاختلاف بين المسلمين في اوربا وبروز جماعات التطرف وغياب المرجعيات الإسلامية كما ان هناك غيابا للزعامة السياسية والقوة الاقتصادية المسلمة وعدم امتلاك وسائل الاعلام وتفاقم المشكلات الاجتماعية للجاليات المسلمة . The image of Islam and Muslims in Europe has a typical distorted picture. The major features of this stereotypical image of islam are backwardness, violence and extremism. Western media television, radio and newspapers adopted a remarkable blatant distortion against Islam and Muslims in an orderly and planned process which led to a deepening gap between Muslims and Europeans. Even the secular states are not successful to be exactly secular because of this hostile feelings against Muslims. Practically, Muslims, in these states, didn't receive any ministeral or administrative position for the sympathy with the Christian candidates. The racial phenomenon aganist Arabs and Muslims has been strengthened, in Europe, in the light of declining conditions there. The problem of Muslim communities is a cultural, civilized and political one. there is another proplem which is racisim against muslim. Although Islamic religion comes in the second rank after Christianity, most of the European countries do not recognize the Muslim communities' status. Cousequently, they lost much of their civil and religions rights. The feeling of siege and confrontation led Muslim communities to adopt defensive reactions and enchance their relationship with thear identity. They had also a feeling of superiority as a compensation of being politically on the shelf.In West, Muslim communities can be classified into three categories: assimilated, prosperous and rebels. But these are confronted with the problem of integration in the Western society, since integration leads Muslims to leave the wereases of their personalities and their behavioural life which have been mapped out by Islamic culture. This has not been only of concern to Muslims but also to the European governemnts. In addition, there are amny problems that Muslims face in Western societies which differ from one European country to another, like the problem of veil, non-recognition of Islam, melting in non-islamic communities, the difference between Muslims in Europe, the emergence of extremist groups, absence of islamic references. There is also an absence of political leadership and Islamic economic power, as well as, non-ownership of media means and excacerbation of Muslim communities' social problems.