Abstract
هدف البحث إلى الكشف عن اثر استخدام الألعاب الصغيرة في تنمية التفكير الإبداعي لدى أطفال ماقبل المدرسة.استخدم الباحثان المنهج التجريبي لملاءمته لطبيعة البحث،تكونت عينة البحث من (40)طفلا وطفلة بواقع(20) ذكرا(20) أنثى،تم توزيعهم على مجموعتين وبواقع(20)طفلا وطفلة لكل مجموعة منهم(10) ذكور و(10) إناث، واجري التكافؤ بينهم في متغيرات ترتيب الطفل بين إخوته في الميلاد،العمر،التحصيل الدراسي للأبوين،الذكاء ،فضلا عن قياس التفكير الإبداعي.قامت المجموعة التجريبية بتنفيذ برنامج الألعاب الصغيرة بينما المجموعة الضابطة لم تنفذ أي برنامج .واستغرق تنفيذ البرنامج (ستة أسابيع)بواقع خمس وحدات تعليمية في الأسبوع الواحد،زمن كل وحدة تعليمية(30)دقيقة ،واستخدم الباحثان الوسائل الإحصائية الآتية: (الوسط الحسابي ،الانحراف المعياري،معامل الارتباط البسيط،اختبار ،(ت)لوسطين حسابيين مرتبطين ومتساويين،معامل سيبرمان_بروان لتصحيح معامل الثبات).وقد استنتج الباحثان ما يأتي:1. حقق برنامج الألعاب الصغيرة تطورا في تنمية التفكير الإبداعي عند المقارنة بين القياسين القبلي والبعدي لأطفال المجموعة التجريبية.2. تفوق برنامج الألعاب الصغيرة في تنمية التفكير الإبداعي لدى أطفال المجموعة التجريبية مقارنة بالمجموعة الضابطة.وقد وضع الباحثان توصيات وهي كما يأتي:1. استخدام الألعاب الصغيرة في رياض الأطفال لتأثيرها الايجابي والفعال في تنمية التفكير الإبداعي.2. التنوع باستخدام الألعاب الصغيرة مع استثمار الأدوات المتاحة في تنفيذ هذه الألعاب بما يجذب انتباه الأطفال ويحثهم على التفكير بصورة ايجابية.3. إجراء دراسة مماثلة على عينة اكبر تشمل عدد من رياض الأطفال من اجل تطوير التفكير الإبداعيThe study aims revealing the impact of using small games on developing creative thinking for preschool children. The two researchers used experimental approach for it is suitable for the study. The study sample consisted of (40) children, (20) are boys and (20) are girls. They were distributed into two groups, (20) children for each group, (10) boys and (10) girls. Equivalence was made in accordance with these variables: child rank among his/her brothers, age, educational background of the parents, intelligence and creative thinking measures. The experimental group implemented the small games program while the control group did not implement any. The program implementation lasted for six weeks with five (30) minutes teaching units for each week. The following statistical means were used: mean, standard deviation, simple correlation, T test for two correlated and equal means, and Spearman–Brown coefficient. The two researcher concluded the following: 1. Small games program developed creative thinking when comparing the pre and post measures for experimental group children. 2. Small games program was better in developing creative thinking for experimental group children in comparison with the control group. The two researches recommended the following: 1. Using small games in kindergarten for their positive and active role in developing creative thinking. 2. Various use of small games while using the available tools to implement such games in a way to attract the children attention and urge them to think positively. 3. Performing a similar study on a larger sample including many of the kindergartens to develop creative thinking.