Abstract
يتناول البحث واحدة من قِصار السُّوَر وهي سورة الماعون, بالوقوف أمام نصّها الكريم وتدبّره, لاستشفاف ما يمكن من بلاغتها, وتجلية ما احتوته من ظواهر بلاغية, وإظهار مدى إسهام هذه الظواهر في احتضان مقاصد السورة وصورها المختلفة, وكذلك اسهامها في التأثير على المتلقي وتحقيق اهداف الدعوة القرآنية. وقد حاول البحث التأكيد على أن الفنون البلاغية ليست فنوناً تجريدية لذاتها وانما هي جزء من بناء النص لها اهدافها ودلالاتها, ولاسيما في النص القرآني, حيث تُوظَّف الصور البلاغية لخدمة المعاني. ولم نعمد إلى تقسيم البحث إلى محاور, وإنما جاء لُحمَةً واحدةً على سبيل المنهج التحليلي الذي اسسّ له الدكتور جليل رشيد (رحمه الله) وسار على نهجه شيخي واستاذي الدكتور احمد فتحي رمضان, الذي اخذت من علمه واسلوبه الشيء الكثير مما دعاني الى اقتباس بعض عباراته, والسير على وفق ذلك المنهج الذي يقف امام مكنونات النص ليوصل القارئ إلى روافد الجمال والمعاني الثانية, وهو بهذا يقترب من بعض أسرار النص وبلاغته المعجزة مُعتمداً في كل ذلك على المدّونات التفسيرية وكتب اللغة والبلاغة. وقد اختيرت سورة الماعون موضوعاً للبحث كونها تعرض صورة الكفار والمنافقين وجزءاً من صفاتهم, وتهدف من خلال معانيها الثواني إلى تحذير المسلمين مما في الصورتين, فضلاً عن أنها قد تواشجت فيها الفنون البلاغية على نحو متناغم, فكانت لوحةً كاملةً يحتاج المتلقي إلى مفاتيح للدخول إلى عالمها الواسع العميق, فكانت الظواهر البلاغية هي المفاتيح التي تبقى معها السورة تحمل اعجازها المستمر مع الزمان والمكان.The research discusses one of the short Suras of the holy Koran which is Alma'oon Sura, for its text to be examined carefully in order to find out whatever can be inferred of its rhetoric and making clear whatever it has included of the rhetoric manifestations and displaying how these manifestations have embraced the intentions of the Sura and its different images as well as how far it has participated in affecting the recipient such that achieving the objectives of the Koranic call.The research has tried to confirm that the rhetoric arts are not abstractive ones for themselves only; but to prove that they are a part of the text with their own goals and denotations especially in the Koranic text where the rhetoric images are taken on to serve the meanings.The researcher didn't mean to divide the research into axes; however it was presented as a whole bond in terms of analytic methodology that which Dr.Jalil Rasheed has set its foundation, and Dr Ahmed has followed, I had taken a lot from his experience and knowledge. This helped me to derive some of his statement following that text examines text's hidden contents to take the reader to the aesthetic branches and the invisible meanings as well. In this way the researcher approaches some of the secrets of the text and the miraculous nature of the Koranic rhetoric relying - as a whole - on the interpretive records and books of linguistics and rhetoric.ALMA"OON Sura has been chosen to be the topic under discussion because it displays the image of the hypocrites and the disbelievers and some of their attributes aiming - via its implied meanings- at warning Muslims from what is intended by the two images and because rhetoric arts in the Sura were in harmony with each other. Thus, it appeared as an integral portrait that requires the recipient to have clues in order to penetrate into its wide and deep realm. Therefore, the rhetoric manifestations were the clues that the Sura maintains its inimitability over time and space.