Abstract
الحمد لله رب العالمين ، والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين …وأما بعد … فقد بعث الله تعالى الرسل إلى البشر منذرين ومبشرين ومنظمين لشؤون حياتهم فهم القادة والقدوة ، وعليه لابد أن يكونوا أفضلهم ، لا يشوبهم نقص ينزل من قدرهم ، ولا ذنب يحط من مقامهم ، فهم منزهون عن كل صغيرة فضلاً عن الكبيرة فلابد أن يكونوا مؤيدين محفوظين معصومين ، ولا يكون ذلك إلا بأمر الله تعالى ونجد أمام هذا المسار في القرآن الكريم مساراً آخر يوهم بظاهرة خلاف ذلك من صدور الذنب والمعصية من بعض أنبياء الله تعالى بألفاظ التوبة وما جرى مجراها من ألفاظ ذات الصلة المشعرة بإيقاع الذنب قبلها وعليه قمت بحل هذه الإشكالات ورد هذه الأوهام وذلك من كلام المفسرين والمتكلمين .Praise be to Allah the Lord of all the creatures, and peace and blessings be upon his prophet Mohammed and all his companions. Allah sent his messengers to human beings as auspicious and precursors and to organize the affairs of their peoples' lives. So, they were the leaders and the ideals and they had to be the best amongst their people, without any defect that degrade their (the prophets) ranks, no sin that dishonors them. They are above every little and big sin as they are well-protected and supported by Almighty Allah. That is only done by the will of Allah. In the Holy Quraan, we also see another track that makes one believes the contrary, including making mistakes and sins by some prophets of Allah be the means of repentance relevant words and what is like them in meaning. So, I tried to solve these problematic and refute those illusions assisted by the opinions of Quraan interpreters and explainers.