Abstract
يشكل الملفوظ النقدي المواجه ، للرمز بوصفهِ مفهوماً ، سياقاً معرفياً يحاول أن يكشف ويؤطّر كينونة تسمي الوجود الممكن ، لكنها لا تسعى إلى إبلاغ تواصلي ، لذلك كانت (الحدود) تجهد في تأكيد الرمز على أنّه ملفوظ لا يتمظهر إلا في عالمي الاستبطان والحدس ، ولما كان الأمر كذلك فإن (الرمزي) يشتغل ضد تظاهرات عيانية ، وهي في هذه الحالة لا تمثل الوجود في ذاتهِ بقدر ما تمثل مظهرها المخادع .The critical literature which stands opposite to the symbol as a concept constitutes a continuation of knowledge which attempts to uncover and frame a being that nominates the possible existence, but it does not seek a type of communication. The terminology, therefore, tried to frame the symbol as an utterance that is manifested only in the two realms of introspection and intuition, things being so, the (symbolic) functions against the (intuitive) especially when we see that the senses deal with things as visible manifestations in this case these things do not represent the existence per se as much as they represent their deceptive manifes