Abstract
ان اهمية اللغة وظواهرها في ترسيخ العقيدة والافكار الاسلامية كبيرة جداً حيث وجدنا الكثير من المتكلمين يوظفون اللغة لتأكيد المعاني والمفاهيم الكلامية والعقائدية لدى المسلمين بصورة عامة وهذا ما نلاحظه جليا في مؤلفاتهم ، وعلى هذا شرعت في بحثي الى ابراز المرتكزات التي بني عليها توظيف المسائل اللغوية في المناظرات الكلامية .وكانت خطة البحث مقسمة على النحو التالي:المبحث الاول: كان في توضيح الافكار والمفاهيم الكلامية ويتمثل ذلك في مسائل عدة منها فكرة الصفات وعلاقتها بالذات الالهية فقد وظف الكلاميون مفهوم الاشتقاق في الرد على المعتزلة في نفي الصفات وان معنى الاشتقاق يفرق بين المشتق والمشتق منه ، وغيرها من المسائل اللغوية التي وظف من خلالها المتكلمون معاني وافكار العقيدة ، كمسألة خلق الافعال وخلاف المتكلمين في مفهوم الجسم عند الاطلاق. المبحث الثاني: تكلمت فيه عن نصرة عقيدة اهل السنة والجماعة من خلال توظيفهم المعاني اللغوية في مسائل عدة منها مسألة الرؤية حيث كان دلالة (لن) احد اهم ادلة اهل السنة والجماعة في ردهم على المعتزلة في نفي الرؤية ، وكذلك نصر المتكلمون من الاشاعرة معنى الهداية الذي هو خلق الاهتداء بالاستناد الى الاستعمال اللغوي ردا على المعتزلة.ونفس الحال بالنسبة لمعنى الايمان الذي هو التصديق القلبي ردا على الخوارج حيث اعتمد الاشاعرة على قاعدة نحوية ان العطف يقتضي المغايرة في تفسير قوله تعالى (ان الذين امنوا وعملوا الصالحات) فيكون الايمان غير العمل . المبحث الثالث: في رفع الشبه والاشكالات حيث وظف الكلاميون المعاني اللغوية في تنزيه الله عن كل ما لا يلق به خصوصا في مبحث الصفات الخبرية ، اذ وجدنا الكثير من المسائل اللغوية يسوقها المتكلمون لرفع اشكالات او شبه وقع بها المجسمة والمشبهة ، كمعنى(اليد) و(العين) و(الاستواء) و(النزول) وغيرها من الالفاظ التي نسبت الى الباري تعالى عن طريق القرآن الكريم والسنة النبوية الشريفة . المبحث الرابع: في بيان اسباب الخلاف عند المتكلمين حيث وجدنا الكثير من الاراء الكلامية مبنية على اسس لغوية فمثلا في (صفة التكوين) التي قال بها بعض المتكلمين (الماتريدية) ومنها خلافهم في جواز اطلاق الشيئية على الذات الالهية ، اذ قبول بعضهم بالجواز مستندا الى قوله تعالى (كل شيئ هالك الا وجهه) سورة القصص 88 بناءا على ان الاصل في الاستثناء الاتصال فهو تعالى شيئ لكن لا كالاشياء ، ومنع الاخرون لعدم ورود النقل به وان الاسماء توقيفية وغيرها من المسائل . ومن خلال ما تقدم برز لدينا دور العربية في فكر المتكلمين ويعد هذا دفعا لكثير من التساؤلات التي تقول هل لعلم العقيدة دعما للغة دراسة وتطبيقا ، وقد تبين جليا موقفهم لأبراز دور اللغة بكل جوانبها دعما لعقيدة القرآن الكريم الذي نزل بلسان عربي مبين .Language and its phenomena used in establishing the Islamic belief and ideas are very important. We found that there are many of theologians utilize language in order to confirm the ideal and theological significances and concepts to Moslems generally; this is what we obviously notice from their books they composed. Hence, I have manifested, in my research, the bases on which using the linguistic issues in the speech debates are based. Research is divided into the following chapters:Chapter One explains speech ideas and concepts through many issues, such as idea of attributes and their relation to the God's self. The theologians used derivation concept in refuting Al-Mo'tazila who denied the attributes and that the meaning of derivation differentiates between the derived and derivative and other linguistic issues through which theologians used belief significances and ideas, such as verbs creation and theologians' disagreement with regard to body concept. Chapter Two talks about supporting the Sunnites' belief by using linguistic significances in many issues such as vision one. The significance of article (لن) is one of the Sunnites' evidences when they had refuted Al-Mo'tazila who denied the vision. Chapter Three tackles of raising doubts and ambiguities. Theologians utilized linguistic significances in considering Allah too exalted for all attributes that are not good. We found many linguistic issues used by theologians to raise the doubts and ambiguities, such as significance of (the hand), (the eye), and other words attributed to Allah in the Holy Koran and Sunna of the prophet. Chapter Four shows reasons of theologians' disagreement. We found that there are many speech opinions based on linguistic bases, for example, attribute of creation, stated by some theologians (Al-Matriddya). Some of them accepted that objectiveness can be attributed to the God's self, depending on Allah's say: (every thing is destroyed but his face – Allah's face) [The Stories – chapter of the Holy Koran/ 88], because Allah is an object but not like the objects. Through already mentioned, we found that the Arabic language has a role in the theologians' idea. This may raise many questions, for example, does the belief science support the language, theoretically and practically? Their stance, related to showing the role of language in supporting the belief of the Holy Koran, was very obvious.