Abstract
تستندُ الدراسةُ في بنيتها التأويلية وسياقها التحليلي إلى رؤيةٍ فكريةٍ، وموقف مؤدلج تتخلَّلان نصّاً يثير عنوانه الموجَّه جدلاً يتنازعه الوضوح؛ ممّا يجعل حواره مغامرةً نقدية، ويظهر المسكوت عنه المتمثِّل في التفاؤل الرؤيوي والنبوءة الشعرية مخالفاً لنفسية شاعرةٍ كان الحزنُ ظاهراً في شعرها، حتى كسرتْهُ أنساق هذا النصّ التي تكشَّفت عن عالمٍ من التشكيل اللغوي، والتركيب الصُّوري، الذي تتحرَّك فيه (النبوءةُ) حركةً أفقيةً، وتسلك (التفاؤلية) الواقعية مسلكاً عموديّاً، فتتعانقان في بؤرةٍ يتشظَّى فيها النصُّ إلى عوالم من الأحلام، وآفاقٍ من الرؤى القريبة.وتحاور الدراسةُ (النصَّ) بأفكاره الناتئة والغائرة، وأبنيته وأنساقه الثنائية والثلاثية، وصوره المتراسِلة في شبكة من العلاقات والدلائل الناصَّة، بحثاً عن فكرةٍ مستحدثة، وكلمةٍ مشرقة، إذ يقتربُ المتنُ المقروء من المألوف حتى تكاد تمسكه بأجمعه، ويغوص في مجاهل الرموز؛ كي ينفلت من عِقال التأويل، ويجنح بكَ إلى كونٍ تسطو عليه أضغاث الأحلام في عالمٍ من المصالحة والمصارعة، والمصادقة والمهادنة، والصِّراع والسكوت...In this interpretative structure and analytical context, this study is based on intellectual vision and ideological attitude. It is concerned with a very controversial title of the poem that its investigation may lead to a critical venture. Implicitness represented by visual optimism and poetic prophecy reveals unfamiliarity of the poet whose sadness was a dominant feature of her poetry. The poem unfolded a linguistic formation and pictorial structure in which prophecy is linerally moving, whereas optimism and reality are horizontally moving in such a way that they hang together at a point where the poem is scattered to the world of dreams and horizons of close visions.The study also investigates the implicit thoughts of the poem, including structures, dual and tripartite ranks, and connected pictures in a network of links and textual signs with the aim of finding a new idea and vivid words where the content comes close to familiarity in such a way that it could not be wholly grasped, deepening unknown signs and leading to confusing dreams in a world between reconciliation and confrontation, and conflict and silence.