Abstract
تهدف الدراسة المقتضبة الكشف عن ملامح ظاهرة الحوار في شعر أبي فراس الحمداني ، وتطمح الى محاولة رصد المضامين والخروج بنظرة كلية تحدد مدى عمق ذلك عند شاعر من كبار شعراء العصر العباسي وكان المنهج المعتمد في الدراسة قائما على العرض والتحليل والمزاوجة بين الجوانب الموضوعية والفنية في آن واحد ، وانتقاء الآبيات من الديوان . واقتضى المنهج الذي اشرنا اليه ان تتضمن الدراسة محورين يسبقهما توطئة تضم حديثا عن الحوار في النص الأدبي ، اما المحور الأول فتناول صيغ الحوار واشكاله كالحوار الخارجي القائم على الصيغة القولية واساليب الطلب والنداء ، وكذلك بالنسبة للحوار الداخلي وذلك حسب ما تيسر لنا من ابيات في الديوان . وتضمن المحور ايضا حديثاً عن مساحة الحوار داخل القصائد كالطويل والقصير والحوار المتكامل . اما المحور الثاني فتحدث عن اطراف الحوار وعناصره كحوار الانا اي الذات وحوار الاخر اي الشخوص وحوار (الكون) اي الحوار مع الطبيعة بنوعيها، اذ اتخذ الشاعر بعض صوره الشعرية من الشخوص الذين تعامل معهم وكذلك من الطبيعة كتجاوبه مع الطلل والليل والسحاب والعيد وعرض في محاورته حيوان الارض وطيرها كالحمام مثلا، وكانت افانين البلاغة متناثرة داخل النصوص المختارة هنا وهناك من خلال التحليل ضمن الابيات الشعرية، لعل الدراسة تحقق هدفها المنشود . اما المصادر والكتب الذي تحدثت عن الموضوع فهي ضنينة بالكلام عن هذه الظاهرة التي تضم المشاعر والعواطف الجياشة فكل من الكتابين (ابو فراس الحمداني – حياته وشعره) للدكتور عبد الجليل حسن عبد المهدي ، وكتاب (ابو فراس الحمداني الموقف والتشكيل الجمالي) للدكتور النعمان القاضي ، كانا بخيلين بالحديث عن هذه الظاهرة في شعره ما عدا الاخير الذي تحدث بحوالي خمسة اسطر في متن الكتاب ، وهذا ما تطلب مني قراءة الديوان بتمحص للوقوف على الابيات الشعرية ، والتركيز عليها في وضع اساسي ورئيسي وتحليلها واستنباط المضامين الفنية فضلا عن الاعتماد على عدد من الكتب والرسائل الادبية والتاريخية في الدراسة . (ومن الله التوفيق) . This research aims at studying discourse , the contents and the depth of discourse in Abi Firas Al-Hamdani's Poems , one of the major figures of Poetry in Abassid era . The method followed in this research is reviewing , analyzing , Coinciding the objective and artistic aspects and explaining the researcher's point of view by the poets' volumes . The research consists of two parts proceeded with an introduction about discourse in literary text . The first part is subdivided in to external discourse based on sayings , requests and Calling , and internal discourse speaking about the space allocated for discourse whether long , short or complete , as shown by the poems given by the poet himself . As for the second part , it deals with discourse parts and elements such as monologue , dialogue or discourse with the nature in its still and dynamic forms . Some of the poetic for ms of the poem comes forms the individual he dealt with in addition to nature such a trend is found in his responses to dears , night clouds , feasts not to forget to mention some dialogues of animals like pigeons and such metaphorical forms can be seen all over the chosen teats the best poem images Come from the individuals he dealt with and his experience with nature . His poetic genuinity is seen all over the chosen texts . The books and resources on the other hand , talked scarcely about his powerful emotions and feeling . To mention but are " Abu firas Al-Hamdani his life and Poet " for Abdul Jalil Hassan and " Abu Firas Al-Hamdani his aesthetical stand and creation " for Dr. Al-Numan Al-Kathi , didn't mention much about that aspect . However the latter spoke about the subject in five lines . Thus the researcher to used over reviewing the whole collection of poems , concentrate on them analyzing them , and to confined the artistic picture . This is done with the help of some literary and historical books and methods .