@article { author = {Ismail, khadeeja}, title = {Animals in the Mirror of Anthropomorphism in Richard Adams’ Watership Down and Amitav Gosh’s The Hungry Tide}, journal = {College Of Basic Education Research Journal}, volume = {19}, number = {1}, pages = {888-903}, year = {2023}, publisher = {Mosul University}, issn = {1992-7452}, eissn = {2664-2808}, doi = {10.33899/berj.2023.178146}, abstract = {Writers of literary works have long used animals to promote favored morals and values. The depiction of animals in literature renders these nonhumans to social actors enhancing a narrative viewpoint that the animal itself is totally unaware of. This appropriation between humans and nonhuman behaviors is mostly achieved through anthropomorphism, the interpretation of non-human features and events in terms of human characteristics. The relationship between humans and animals has been evolved in literature. There’s quite a variance between earlier literature and more modern works. The past few decades have witnessed a dramatic shift in the way the relationship between humans and animals is demonstrated in modern fiction. Novels that were composed during the second half of the last century frequently displayed fantastically hybrid creatures that owned such exclusive human abilities as linguistic expression and philosophical thought. This is observed in Richard Adams’ Watership Down, in which wild rabbits have not only linguistic capabilities similar to ours, but also their own culture and mythology. As the cultural world continues distancing itself from the natural world - with the advance of technology, and environmental degradation- during the 2000s, there was an intention among authors to move beyond anthropomorphism and imagine the animal standing for itself, without representing or symbolizing humans. Animals were frequently compared to humans, as creatures that struggle against man. This is reflected in Amitav Ghosh’s The Hungry Tide. In The Hungry Tide, Ghosh introduces the Sundarbans as a living entity, where animals stand as rivals to humans.}, keywords = {anthropomorphism,,,,،,؛humans,,,,،,؛animals,,,,،,؛literature,,,,،,؛nature}, title_ar = {الحیوانات فی مرآة الانسنة فی روایتی " الماء ینزلق" لریتشارد آدمز و" المد الجائع" لامیتاف غوش}, abstract_ar = {لطالما استخدم کتاب الأعمال الأدبیة الحیوانات للترویج للأخلاق والقیم المفضلة. ان تصویر الحیوانات فی الأدب یحولها الى کائن اجتماعی مما یعزز الاسلوب السردی والذی لا یدرکه الحیوان نفسه. یتم تحقیق هذا التخصیص بین السلوکیات البشریة وغیر البشریة فی الغالب من خلال الانسنة ای تفسیر السمات والأحداث غیر البشریة من حیث الخصائص البشریة. تطورت العلاقة بین الإنسان والحیوان فی الأدب. هناک اختلاف کبیر بین الأعمال الأدبیة السابقة والأعمال الحدیثة. شهدت العقود القلیلة الماضیة تحولًا جذریًا فی طریقة إظهار العلاقة بین الإنسان والحیوان. عرضت الروایات التی تم تألیفها خلال النصف الثانی من القرن الماضی بشکل متکرر کائنات تمتلک قدرات بشریة حصریة مثل التعبیر اللغوی والفکر الفلسفی. لوحظ هذا فی " الماء ینزلق"لریتشارد آدمز، حیث لا تمتلک الأرانب البریة قدرات لغویة مماثلة لقدراتنا فحسب ، ولکن أیضًا ثقافتهم وأساطیرهم الخاصة. مع استمرار العالم فی إلابعاد عن الطبیعة - مع تقدم التکنولوجیا ، والتدهور البیئی-خلال العقد الأول من القرن الحادی والعشرین ، کانت هناک نیة بین المؤلفین لتجاوز الانسنة وتخیل الحیوان ککیان لذاته ، دون تمثیل أو ترمیز البشر. ینعکس هذا فی روایة "المد الجائع" لأمیتاف غوش. یصور غوش الحیوانات ککیان حی یهدف هذا البحث إلى تعریف الانسنة. کما یسعى إلى التحقیق فی تطور الحیوانات فی مرآة الانسنة فی العقود الأخیرة من القرن العشرین والأدب المعاصر من خلال عرض الطریقة التی یتم بها تصویر الحیوانات فی " الماء ینزلق" لریتشارد آدمز(١٩٧٢) ، و"المد الجائع" لأمیتاف غوش (٢٠٠٤). تقر الدراسة بأن التقدم الهائل فی الکشف عن قدرات الحیوان یظهر فی مرآة الانسنة ، والتی تعد نقطة محوریة کبیرة لمناقشة ما هو الخطأ فی حالة الإنسان}, keywords_ar = {الانسنة,,,,،,؛انسان,,,,،,؛حیوان,,,,،,؛ادب,,,,،,؛طبیعة}, url = {https://berj.mosuljournals.com/article_178146.html}, eprint = {https://berj.mosuljournals.com/article_178146_83f9849545a127d70c5cb29897d29ac2.pdf} }